Werk Stress

stresspreventie | burn-out begeleiding | stressmanagement

wat kan ik doen aan stress

In mijn vorige blog vertelde ik je op welke signalen je kunt letten om te weten of je last hebt van stress. Want stress heeft verschillende uitingsvormen. Fysieke klachten, mentale klachten, veranderingen in gedrag en veranderingen in emotie. Iedereen is anders en produceert andere signalen. Stresssignalen vertellen je dat het tijd is om te stoppen met wat niet meer werkt voor je en te gaan doen wat wél voor je werkt. Totdat je luistert, blijft jouw lichaam meer klachten produceren.

In gesprek met jezelf

Als je erin slaagt te herkennen wanneer en waardoor je last hebt van stress is het perfect mogelijk om er iets aan te doen. Bewustwording is het halve werk. Pak de oorzaak aan en niet de symptomen is het beste advies dat ik je kan geven. Wat is de feitelijke belasting en wat zijn zaken die je als zwaar beleeft?

Mediteren, elke week naar yoga en regelmatig tijd voor jezelf nemen hoeft helemaal niet te betekenen dat je geen last hebt van stress. Natuurlijk, alle beetjes helpen en door een goede basis neer te zetten ben je absoluut beter bestand tegen stress. Maar als je de bron van jouw stress niet aanpakt dan blijf je stress ervaren. Hoe vaak je ook naar yoga gaat. Haal de druk van je schouders, de stress uit je hoofd en lijf en investeer in jezelf. Je zult je zoveel beter voelen. Hoe?

Inzicht

Zorg voor inzicht in de oorzaken en gevolgen van jouw stress en stress gerelateerde klachten. Inzicht in je handelen en denkpatronen. En kijk hoe je stress verminderd kan worden. Ga eens in gesprek met jezelf. En saboteer jezelf niet. Wat zijn jouw stress triggers? En wat zijn de signalen die hieruit voortvloeien. Onderzoek deze zodat je ze leert herkennen.
“Het gaat om innerlijk leiderschap. Het leren luisteren naar jezelf en daarnaar te handelen” Het leren omgaan of verminderen van stress heet stressmanagement. Je onderzoekt waar je stress vandaan komt, kijkt hoe je je leven kunt inrichten zodat je zo min mogelijk gevoelig bent voor stress en traint jezelf om anders naar dezelfde situatie te kijken. Sta stil bij je gevoelens en haal hieruit wat echt belangrijk voor je is.

Objectieve druk en subjectieve druk

Maak een onderscheid tussen de objectieve druk en subjectieve druk die je ervaart. Onder objectieve druk verstaan we belasting door druk van buitenaf. De belasting die er feitelijk is. Je kunt hierbij aan van alles denken. Variërend van de overgang, een kind dat drugs gebruikt, een lekke band van je auto tot geluidshinder. Onder subjectieve druk verstaan we niet reële gedachten. Denk bijvoorbeeld aan “ik word geleefd”, “ik kan geen grenzen stellen”, “ik moet alles onder controle houden”. De lijst met stress verhogende gedachten is eindeloos.

Vaak zijn dit beperkende gedachten die zijn ontstaan zijn uit een eerdere ervaring. Overtuigingen die we hebben opgedaan. Spanning vloeit weg als je kijkt naar wat er daadwerkelijk is en de negatieve gedachte los laat. Je ervaart dan dat je een keuze hebt. Wees eerlijk. Nogmaals, ga eens in gesprek met jezelf. En saboteer jezelf niet. Wat zijn jouw
stress triggers? En wat zijn de signalen die hieruit voortvloeien. Onderzoek deze zodat je ze leert herkennen.

En ondertussen

Neem je rust, ontspan, ga naar buiten, eet goed, beweeg, probeer genoeg te slapen, doe leuke dingen, investeer tijd in de mensen om je heen, maak tijd voor hobby’s. Ik vertel je waarschijnlijk niets nieuws, maar leef je hier ook naar? Zorg voor een goede basis zodat je (beter) bestand bent tegen stress.

Neem contact op

contact formulier

Invalid Email
Invalid Number
LinkedIn
info@werkstress.nl
06 53 94 93 78