Spring naar content

Home > Overspannen of burn-out, wat is het verschil?

Overspannen of burn-out, wat is het verschil?

Overspannen

Je spreekt van overspannen zijn wanneer iemand gedurende een relatief korte, overzichtelijke periode veel stress of belasting heeft moeten doorstaan. Er zijn talloze voorbeelden maar je kunt denken aan een periode waarin je veel spanning hebt ervaren. Dit kan te maken hebben met je werk of situaties in de privé sfeer zoals een kind die in het ziekenhuis heeft gelegen.

Wat spanning is, is voor iedereen anders. Dit heeft te maken met je aanleg voor het ervaren van stress maar ook met hoe je naar een situatie kijkt. Want vaak kun je de situatie niet veranderen maar de manier hoe je ermee omgaat wel.

Als dit een korte periode duurt, bijvoorbeeld 6 weken tot 6 maanden, maar daarna is alles weer bij het oude (de extreme werkdruk is voorbij, je kind is weer gezond thuis) maar jij voelt je uitgeblust, dan is er sprake van overspannenheid. Iemand die overspannen is, herstelt meestal relatief snel. Je neemt een paar weken vrij, je doet het een paar maanden rustig aan en je bent er bijna weer helemaal.

Je kunt in redelijk korte tijd je energiebalans weer goed bijtanken.


Burn-out

Je kunt jezelf vergelijken met een batterij die heel langzaam leegloopt. Je probeert om op te laden, maar dat lukt niet meer, want zelfs voor opladen is energie nodig en die heb je niet meer. Door het uitputten van je lichaam raak je emotioneel sneller uit balans en kun je steeds minder aan. Van een burn-out die door de jaren heen is opgebouwd en een lange voorgeschiedenis heeft herstel je niet zo snel als van een overspannenheid.

Burn-out zijn kent diverse gradaties. Sommige mensen kunnen letterlijk hun bed niet uit komen, de ander voelt zich murw, verslagen of vervreemd van zichzelf. De psychische symptomen zijn erg vervelend. Je hebt er namelijk heel veel last van, maar het is bijna niet uit te leggen aan je omgeving.

Ik zou het je graag anders vertellen maar in de regel ben je niet zomaar uit een burn-out. Cijfers laten zien dat een gemiddelde burn-out 8 maanden duurt. Afhankelijk van de ernst en duur van je klachten is er soms eerst een fase van rust nodig om de fysiologische processen in het lichaam te herstellen.

Stress laat chemische sporen na in je lijf en kan leiden tot ernstige ziekteverschijnselen, overspannenheid of burn-out. Er zijn talloze fysieke, emotionele en mentale signalen die kunnen wijzen op overspannenheid of een burn-out. Echter fysieke oorzaken voor stresssymptonen zijn natuurlijk nooit uit te sluiten en belangrijk om te onderzoeken.

Esther-werkstress-photo-2021

Esther Nederkoorn is oprichter van Werk Stress. Erkend stress- en burn-out coach en trainer (o.a. NOBTRA, NOBCO en CRKBO).

Lees ook

werkstress_Wat-kan-ik-doen-aan-stress

Wat kan ik doen aan stress?

werkstress-Hoe-weet-je-of-je-last-hebt-van-stress

Hoe weet je of je last hebt van stress?

werkstress_stress-blogpost

Stress, wat is het en wat doet het met je?

Scroll naar boven