Werk Stress

stresspreventie | burn-out begeleiding | stressmanagement

hoe weet je of je last hebt van stress

Persoonlijk

Allereerst, spanning of druk ervaren is heel persoonlijk en kan door van alles ontstaan. Door je schoonmoeder. Je gezondheid. Misschien komt het doordat je keuzes hebt gemaakt die niet wezenlijk bij je passen. Door te lage- of hoge werkdruk. Doordat je (te) hoge eisen aan jezelf stelt. Door veranderingen. Je buren. De lijst is eindeloos. En heel persoonlijk. Want iedereen reageert anders op eenzelfde situatie.

De ene mens is gevoeliger voor druk van buitenaf dan de ander. En daarbij, mensen en situaties laten zich niet vergelijken. Het gaat erom dat jij weet waar jouw stress vandaan komt. Wat zijn de triggers die bij jou voor spanning zorgen?

Fysiek, mentaal en emotioneel.

Stress heeft verschillende uitingsvormen. Fysieke klachten, mentale klachten, veranderingen in gedrag en veranderingen in emotie. Iedereen is anders en produceert andere signalen. Jouw stresssignalen vertellen je dat het tijd is om te stoppen met wat niet meer werkt voor je en te gaan doen wat wél voor je werkt. Totdat je luistert, blijft jouw lichaam meer klachten produceren.

"Luister naar het fluisteren van je lijf, dan hoeft het niet te schreeuwen …”

Stress symptonen

Je kunt stress ervaren als een gevoel van constant ‘aan’ te staan zonder dat je de “uitknop” nog kunt vinden. Ook merk je veranderingen op in je gemoedstoestand en gedrag. Misschien reageer je geprikkelder dan je zou willen. Hebt moeite om afstand te nemen van je werk. Je hebt minder energie dan je gewend bent. Moeite met ontspannen. Het is lastig om bepaalde zaken los te laten. Kunt geen afstand nemen van bepaalde zaken. Je hoofd draait misschien overuren. Hebt moeite om je te concentreren, of last van geheugenproblemen. Je piekert veel en maakt je zorgen. Je huilt veel of hebt last van angst- en/of paniekaanvallen. Een gejaagd gevoel. Kortom, hoe jou stress eruit ziet weet je misschien niet eens precies, maar je steekt niet lekker in je vel.

Een van de eerste en meest voorkomende signalen van stress is slecht(er) slapen. Fysiek kun je stress ervaren door klachten als hoofdpijn, rugpijn, hartkloppingen, maag- en darmklachten en gespannen of pijnlijke schouders en nek. Een hoge(re) bloeddruk, verhoogd cholesterol, tandvleesproblemen of een verminderde weerstand kunnen ook wijzen op stress. Misschien heb je het vaak koud, voel je je rusteloos, vermoeid of uitgeput. Heb je last van hyperventilatie, adem je “niet lekker” of een verminderd libido.

Let op

De lijst met stresssymptomen is nog veel langer. Medische oorzaken voor stress symptomen zijn natuurlijk nooit uit te sluiten en zeker belangrijk om te onderzoeken.

Wat kan ik er aan doen?

Als je erin slaagt te herkennen wanneer en waardoor je last hebt van stress is het perfect mogelijk om er iets aan te doen. Bewustwording is het halve werk. Pak de oorzaak aan en niet de symptomen, is het beste advies dat ik je kan geven. Wat is de feitelijke belasting en wat zijn zaken die je als zwaar beleeft?

Neem contact op